Vertrouwenspersonen & klachtenregeling

Bij biodanza staat een veilige, respectvolle en uitnodigende dansomgeving centraal. We vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom en op zijn gemak voelt tijdens het dansen. Onze docenten zetten zich daar met toewijding voor in.

Toch kan het voorkomen dat je als danser een ervaring hebt die niet prettig is, of dat je je ergens ongemakkelijk bij voelt in het contact met een docent. In zo’n geval is het goed om te weten dat er mogelijkheden zijn om hierover in gesprek te gaan of een klacht in te dienen.

Eerst in gesprek?

Heb je een vervelende ervaring gehad met een docent of voel je je ergens niet goed bij? Dan kun je dit – als je dat wilt – eerst bespreken met de docent zelf. Een open gesprek helpt vaak om misverstanden op te helderen of tot een oplossing te komen.

Liever met iemand anders praten? Je kunt ook contact opnemen met één van onze vertrouwenspersonen. Zij bieden een luisterend oor en denken met je mee over eventuele vervolgstappen. Soms is het delen van je ervaring al voldoende, maar je kunt er ook voor kiezen om een klacht in te dienen of een andere vervolgstap te nemen.

Onze vertrouwenspersonen zijn Ankie Candel en Petra Boverhoff.

Ankie en Petra zijn bereikbaar via:
Ankie Candel – 0625771978
Petra Boverhoff – 0630193057
vertrouwenspersoon@biodanza.nl

Beiden zijn opgeleid als vertrouwenspersoon en behandelen jouw verhaal uiteraard met volledige discretie. 

Wanneer kun je een klacht indienen?

Je kunt een klacht indienen als je een onprettige of vervelende ervaring hebt gehad met een biodanzadocent in de context van zijn of haar professionele rol. Dit kan bijvoorbeeld gaan over:

  • Onprofessionele communicatie of gedrag
  • Onzorgvuldige omgang met jouw grenzen
  • Financiële afspraken die niet worden nagekomen
  • Ernstigere zaken zoals intimidatie of grensoverschrijdend gedrag

Het is belangrijk dat het gaat om iets dat jij zelf hebt ervaren. Klachten over wat je van anderen hebt gehoord of als omstander hebt gezien, worden niet in behandeling genomen. Heb je een onprettige ervaring op een biodanzaschool, ga dan naar de vertrouwenspersoon van die school. 

Hoe werkt de klachtenprocedure?

1. Indienen van je klacht

  • Je kunt je klacht mailen naar onze klachtenbemiddelaar via klachten@biodanza.nl
  • Vermeld de naam van de docent, een duidelijke beschrijving van wat er is gebeurd, en je contactgegevens.

2. Bemiddeling door de klachtenbemiddelaar

  • De klachtenbemiddelaar neemt binnen een week contact met je op. Ook wordt de betreffende docent gevraagd om een reactie.
  • De klachtenbemiddelaar bemiddelt en zoekt samen met jou en de docent op een laagdrempelige manier naar een oplossing. 

3. Behandeling door de klachtencommissie (indien nodig)

  • Als bemiddeling niet tot een oplossing leidt, kun je de klacht voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie via klachtencommissie@biodanza.nl
  • De commissie onderzoekt de klacht en brengt advies uit aan het bestuur van de VBN.
  • Op basis van dit advies kan het bestuur van de VBN passende vervolgstappen nemen. 

Vertrouwelijkheid

Je klacht wordt altijd met uiterste zorg en discretie behandeld. Zowel de vertrouwenspersonen, de klachtenfunctionaris als de klachtencommissie gaan vertrouwelijk met jouw gegevens en verhaal om.

Vragen of contact

Wil je eerst gewoon even overleggen, je verhaal delen of heb je een vraag over deze regeling?
Neem gerust contact op met één van onze vertrouwenspersonen. Zij staan voor je klaar.

Samen zorgen we voor een veilige en warme dansomgeving voor iedereen.